Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Individuppgifter och uppmärkning

Frågor och svar

Var genomför jag upp­märkningen, hos Fora eller i lönesystemet?

Var hittar jag våra upp­märkningsalternativ?

Hur vet jag vilken upp­märkning jag ska välja för en anställd?

Behöver jag göra om upp­märkningen varje månad?

Jag kan inte göra upp­märkningen i lönesystemet, hur gör jag då?

Vart vänder jag mig om jag är osäker på vilken upp­märkning jag ska använda?

Om jag gör ändringar i upp­märkningen på Mina sidor, uppdateras då informationen även i vårt lönesystem?

Vad händer om vi byter kollektiv­avtal, eller lägger till ett nytt, påverkas upp­märkningen då?

Vi har anställda som inte omfattas av de kollektiv­avtal vi har tecknat, hur ska de märkas upp?

Jag förstår inte när jag ska använda alternativet “FOK301151, Arbetare, med arbetsuppgifter utanför kollektiv­avtal”?

Ska tjänste­männen märkas upp?

Varför har vi fått upp­märkningskoder för tjänste­män, de ska ju inte märkas upp?

Varför har vi fått upp­märkningskoder för andra personalkategorier än arbetare?

Hur märker jag upp ägare/företagare?

Kan jag månadsrapportera arbetare utan svenskt personnummer eller samordnings­nummer?

Kan det finnas flera olika upp­märkningsalternativ inom ett kollektiv­avtal?

Jag har ändrat startdatum på en upp­märkning för en anställd, men det nya startdatumet visas inte i gränssnittet på Mina sidor. Hur gör jag då?

Vilket startdatum ska jag sätta på en anställning som gäller sedan länge?

Jag har lagt in felaktigt slutdatum på upp­märkning/anställning på en person och vill ändra datumet i det manuella gränssnittet. Hur gör jag?

Hur gör jag för att ta bort en person, exempelvis en tjänsteman, som jag felaktigt märkt upp och rapporterat lön för?

Jag har lagt in ett slutdatum på en upp­märkning/anställning i e-tjänsten Administrera arbetare, men datumet jag har lagt in syns inte i gränssnittet. Behöver jag lägga in det på nytt?

Hur gör vi för rapportera lön för en individ som inte hunnit få sitt samordnings­nummer?

Hur rapporterar jag en anställd som har skyddad identitet när för- och efternamn är obligatoriskt i filen?

Jag har lämnat individuppgifter via Excelfil men ser dem inte i e-tjänsten Administrera arbetare. Varför?

Hur gör vi med upp­märkning för en arbetare som byter anställning mitt i månaden?

Hur rättar jag en upp­märkning retroaktivt?

Hur ska vi märka upp anställda som har uppgifter både som arbetare och tjänste­män/går under flera kollektiv­avtal?

Jag har rapporterat via fil men tog felaktigt med en tjänsteman. Om jag skickar in en ny fil där personen inte är med, tas den bort då?

Ska jag undanta någon arbetare från månads­­rapporteringen?

Hur ska jag rapportera anställda över 65 år som har en överenskommelse om fortsatt intjänande av tjänste­pension? 

Ska jag ta med arbetare som har fyllt 65 år i rapporteringen av löner?

Tas det ut någon kostnad för arbetare över 65 år?

När och hur ska jag använda Avtals­pension SAF-LO efter 65 år respektive Kompletterande pensions­premie efter 65 år?

Jag har felaktigt lagt till ”Överenskommelse om fortsatt intjänande av tjänste­pension” på en individ – hur tar jag bort det?

Jag vill ändra slutdatum för ”Överenskommelse om fortsatt intjänande av tjänste­pension”, hur gör jag?

Varför har en av mina anställda en upp­märkning som börjar med TAG i stället för FOK?

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    Skicka e-post via Mina sidor

    För att få svar i ärenden som rör ett specifikt avtal eller där personuppgifter behöver anges eller dokument bifogas. Logga in för att kommunicera säkert med kundservice.

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Leveransadress för bud och paket
    Sveavägen 44, Stockholm

    Öppettider
    Bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (16 maj - 15 september 08.10 - 15.45).

    Observera!
    Vi tar inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök
    (bud, företagspost och liknande) på vårt kontor.