Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Rapportering av löner för arbetare

Frågor och svar

Varför behöver Fora löneuppgifterna från vårt företag?

Vad ska ingå i lönesummorna?

Jag rapporterar till Skatteverket varje månad, kan ni inte använda de uppgifterna?

Hur gör vi för rapportera lön för en individ som inte hunnit få sitt samordnings­nummer?

Ska jag undanta någon arbetare från månads­­rapporteringen?

Varför kan jag inte rapportera in personer som är under 13 år?

Hur rapporterar jag en anställd som har skyddad identitet när för- och efternamn är obligatoriskt i filen?

Ska jag ta med arbetare som har fyllt 65 år i rapporteringen av löner?

Tas det ut någon kostnad för arbetare över 65 år?

Hur ska jag rapportera anställda över 65 år som har en överenskommelse om fortsatt intjänande av tjänste­pension? 

När och hur ska jag använda Avtals­pension SAF-LO efter 65 år respektive Kompletterande pensions­premie efter 65 år?

När överförs pensions­premien till våra anställdas pensions­bolag?

När kan de anställda se sina pensions­premier på Mina Sidor?

Kan de anställda se den inrapporterade månadslönen?

Ska jag ta med anställda som en viss månad inte har fått ut någon lön, exempelvis timanställda?

Hur gör jag med extrapersonal som har många korta anställnings­avtal under en månad?

Går det att rapportera negativ lön?

Vad gör jag om en anställd har negativ lön?

Hur lång tid har vi på oss för varje månadsrapport?

Vad händer om vi är sena med en lönerapport?

Vad händer om vi inte rapporter alls?

Kan jag månadsrapportera arbetare utan svenskt personnummer eller samordnings­nummer?

Hur vet jag att min rapportering var korrekt?

Hur ska kompletterande pensions­premier rapporteras för de som omfattas av Bemannings­avtalet?

Hur beräknas gränsen för 7,5 IBB från och med 2024, fortsatt per år eller per månad?

Kan jag ladda upp filer för flera organisationsnummer samtidigt?

Vi är flera filialer under samma organisationsnummer. Kan vi skicka varsin fil från respektive filial?

Kan jag rapportera flera månader i samma fil?

Kan jag skicka in flera organisationsnummer i samma fil?

Vilket format har filen från lönesystemet som används vid månads­rapportering?

Jag har rapporterat via fil men tog felaktigt med en tjänsteman. Om jag skickar in en ny fil där personen inte är med, tas den bort då?

Kan jag löne­rapportera via API från mitt lönesystem?

Kan jag rapportera löner via fil om det inte går att göra upp­märkningen i lönesystemet?

Kan vi ta ut en avstämningsfil liknande den som Collectum har?

Är det enbart huvud­­administratören som kan rapportera löner eller även administratörer?

Hur gör jag för att ta bort en person, exempelvis en tjänsteman, som jag felaktigt märkt upp och rapporterat lön för?

Ska även tjänste­männens uppgifter rapporteras in varje månad?

Ska jag rapportera in lön varje månad oavsett belopp, alltså även om det är en deltidsanställd som får ut ett mycket lågt belopp?

Ska jag månadsrapportera även om jag en månad inte betalat ut någon lön överhuvudtaget?

Hur gör jag med rapportering av säsongsanställda?

Jag är ensam anställd på företaget och äger företaget. Ska jag månadsrapportera lön?

Vad innebär "lön hänförlig till annan månad"?

Hur ska lönen fördelas på tidigare månader?

Vad händer om vi missar att rapportera hänförlig lön?

Vad är syftet med att hänföra vissa lönetyper till andra månader?

Finns det stöd i vårt lönesystem för lön hänförlig till annan månad?

Hur korrigerar jag en redan inrapporterad lön?

Hur ska jag rapportera anställda som slutat under 2023 men får lön utbetald även under 2024?

Hur rapporterar jag lön för en anställd som har slutat?

Vad händer om lön är hänförlig till ett tidigare år än 2024?

Jag har felaktigt hänfört lön, hur korrigerar jag det?

    Ring kundservice

    Helgfria vardagar 08.00-17.00
    08-787 40 10

    Mellan 11.00 - 13.00 ringer många till oss. Om du har möjlighet att ringa någon annan tid så får du hjälp snabbare.

    Skicka e-post via Mina sidor

    För att få svar i ärenden som rör ett specifikt avtal eller där personuppgifter behöver anges eller dokument bifogas. Logga in för att kommunicera säkert med kundservice.

    Kontaktuppgifter

    Postadress
    Fora AB
    101 56 Stockholm

    Leveransadress för bud och paket
    Sveavägen 44, Stockholm

    Öppettider
    Bud och leveranser: 08.10 - 16.45
    (16 maj - 15 september 08.10 - 15.45).

    Observera!
    Vi tar inte emot annat än bokade eller nödvändiga besök
    (bud, företagspost och liknande) på vårt kontor.