Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Reglerna för kompletterande pensionspremier förtydligas

10 oktober 2019

Nu pågår ett arbete på Fora för att förtydliga vad som gäller kring kompletterande pensions­premier. Bakgrunden är att kompletterande pensions­premier har tillkommit i kollektiv­avtalen för många företag under de senaste åren och det har inte alltid varit helt lätt för företagen att rapportera rätt underlag till Fora.

- Vi arbetar hela tiden med att göra vår löne­­rapporteringstjänst och information bättre för att underlätta för företagen. Vi har dock i dialog med vissa arbetsgivar- och fackförbund fått information om att det finns företag som kan ha rapporterat fel och det behöver vi tillsammans korrigera så att rätt person får rätt ersättning, säger Bodil Nelsson, avdelningschef för Partsrelationer och produkt på Fora.

När reglerna för de olika kompletterande pensions­premierna är genomlysta kan det innebära att Fora gör en korrigering av löne­­­rapporteringen för vissa företag. Då får företaget en retroaktiv fakturering där kostnaden för de kompletterande pensions­premierna justeras. Fora gör även förtydliganden i e-tjänsten för löne­­rapportering så att det ska bli lättare att rapportera rätt i fortsättningen. Alla berörda företag får ett brev med mer information.

Frågor och svar

Vad är kompletterande pensions­premier?

I vissa kollektiv­avtal finns det överenskommelser om att arbetsgivaren ska betala in kompletterande pensions­premier till tjänste­­pensionen för arbetare, utöver den vanliga premien till Avtals­pension SAF-LO. Kompletterande pensions­premier är inte en del av försäkrings­avtalet, men administreras och faktureras av Fora.

Den kompletterande pensions­premien kan kallas för något av följande:

  • Deltids­pensions­avsättning
  • Extra pensions­avsättning
  • Livsarbetstids­pension
  • Arbetstids­pension

Hur vet vi vilka anställda som omfattas av kompletterande pensions­premier?

Olika regler om vilka anställda som omfattas av den kompletterande pensions­premien gäller för olika kollektiv­avtal.

Läs mer om vad som gäller för just ert kollektiv­avtal under punkten Kompletterande pensionpremier.

Hur ser den anställde om hen har fått inbetalningar för kompletterande pensions­premie?

Genom att gå in på Mina sidor på fora.se och ladda ned pensions­beskedet för 2018. Under rubriken Lön och premier framgår det om hen har någon kompletterande pensions­premie, det kan då stå exempelvis deltids­pension eller livsarbetstids­pension beroende på vilket kollektiv­avtal den anställde omfattas av.

Den som vill veta hur det ser ut för tidigare år kan ringa vår kundservice på 08-787 40 10.

20 augusti 2024

Charlotte Anderén Fornander utses till tillförordnad vd för Fora

Foras nuvarande vd, Elisabeth Wisén, lämnar sin position. Hon ersätts av Charlotte Anderén Fornander, som tillträder som tillförordnad vd från och med den 1 september 2024.

19 augusti 2024

Nyhet i rutinen för månadsfakturan

Nu tar vi nästa steg för att linjera administrationen av de kollektivavtalade försäkringarna för arbetare och tjänstemän.

15 augusti 2024

Missa inte ersättning - det här behöver du göra

Den här informationen är till arbetsgivare som har betalat avgift till TRR, TRS eller TSL under perioden 1 januari - 31december 2023 och som ännu inte har registrerat något bankkonto eller bankgiro hos Fora för utbetalning.

2 juli 2024

Glad sommar!

Nu är sommaren här och vi på Fora vill tacka alla er som varit i kontakt med oss under våren i olika sammanhang. 

18 juni 2024

Semester och paus - kanske bästa tiden att se över sina trygghetsförsäkringar

Juli och första delen av augusti är den vanligaste perioden för svenskarnas sommarsemester. Då tar vi en längre paus från jobbet och förhoppningsvis infinner sig semesterlugnet. Kanske är det bästa tiden att se över sina trygghetsförsäkringar?

av 29
>