Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Nytt på Mina sidor Företag

2024-10-17: Förändringar har gjorts i e-tjänsterna för administration och rapportering av arbetares löner.
Upptäck förändringarna här

Idag är det extra fokus på arbetsmiljön

28 april 2024

I dag, den 28 april, är det FN:s internationella arbetsmiljödag, ”World Day for Safety and Health at Work”. En årlig världsomfattande kampanj för att främja ett säkert, hälsosamt och hållbart arbete. Arbetsmiljöfrågor är självklart lika viktiga alla dagar, så för att ändå uppmärksamma arbetsmiljön lite extra idag passar vi på att lyfta Foras duktiga arbetsmiljöombud.

Arbetsmiljö_800.png

Stellan Thelin, Milad Gharib och Johan Klingvall är arbetsmiljöombud på Fora och ingår tillsammans med en arbetsgivarrepresentant i Foras arbetsmiljökommitté. En gång i månaden träffas kommittén för att följa upp arbetsmiljön och olika aktiviteter i företaget. Det kan till exempel handla om nya arbetssätt och organisation, nya digitala verktyg och ombyggnationer.

– I kontorsmiljö är det framför allt den psykosociala arbetsmiljön och ergonomin som är viktiga, säger Stellan Thelin, som utöver rollen som arbetsmiljöombud arbetar med systemstöd i Foras verksamhet. Vår arbetsmiljö ska bland annat göra det möjligt för medarbetare att flexibelt kunna arbeta i olika konstellationer, i små grupper, i stora grupper eller enskilt.

Inför större förändringar på Fora gör arbetsmiljöombuden risk- och konsekvensanalyser tillsammans med ansvariga chefer och HR. Tillsammans tar man fram handlingsplaner och följer upp löpande för att minska risken för arbetsskador.

– Vi följer också upp medarbetarundersökningar, den fysiska arbetsmiljön och frisktalen så att det går åt rätt håll, berättar Johan Klingvall, som parallellt med arbetsmiljön arbetar på Foras it-avdelning. I vårt uppdrag som arbetsmiljöombud ingår att vara ögon och öron för medarbetarna. Och ibland bara fråga hur läget är.

– Att systematiskt arbeta med arbetsmiljöfrågor är oerhört viktigt, säger Milad Gharib, som även är affärsansvarig och arbetar inom avdelning partsrelationer på Fora. Vårt arbete handlar till stor del om att förebygga stress och ohälsa. Vi uppmuntrar även till att jobba med de mjuka värdena eftersom de förebygger stress och hög arbetsbelastning. Det skapar en helt annan arbetsmiljö och stärker även relationen mellan arbetsgivare och medarbetare. Just därför är det viktigt att vi jobbar med det.

Möt våra medarbetare

Läs gärna om vad några av våra medarbetare tycker om Fora och de tips de ger till dig som är nyfiken på att jobba hos oss. 

17 oktober 2024

Grundpremien höjs till 1 000 kronor för företag utan anställda

Arbetsmarknadens parter har kommit överens om en ändring i försäkringsvillkoren som innebär att grundpremien (före detta minimipremien) höjs till 1 000 kronor per år från och med 2024 för företag som inte har anställda. Kostnaden för 2024 debiteras i efterhand i början av 2025.

27 september 2024

Idag firar vi Tjänstepensionens dag

Tjänstepensionens dag firas varje år den 27 september. Syftet är att uppmärksamma och påminna om att tjänstepension är en viktig förmån som har stor betydelse för den totala pensionen.

20 augusti 2024

Charlotte Anderén Fornander utses till tillförordnad vd för Fora

Foras nuvarande vd, Elisabeth Wisén, lämnar sin position. Hon ersätts av Charlotte Anderén Fornander, som tillträder som tillförordnad vd från och med den 1 september 2024.

19 augusti 2024

Nyhet i rutinen för månadsfakturan

Nu tar vi nästa steg för att linjera administrationen av de kollektivavtalade försäkringarna för arbetare och tjänstemän.

15 augusti 2024

Missa inte ersättning - det här behöver du göra

Den här informationen är till arbetsgivare som har betalat avgift till TRR, TRS eller TSL under perioden 1 januari - 31december 2023 och som ännu inte har registrerat något bankkonto eller bankgiro hos Fora för utbetalning.

av 39
>