I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
Publicerad mars 2023
Simon Gothin hjälpte tidigare sina kollegor med allt från tekniken i konferensrum till att fixa en krånglande dator. Men lusten att lära sig ännu mer om Fora fick honom att välja en ny väg – som handläggare.
Simons genuina intresse för it och viljan att lösa tekniska problem tog honom till avdelningen it-service på Fora i juni 2021. Att få jobba med it och teknik och samtidigt få hjälpa människor var den bästa kombinationen och det som lockade Simon mest.
– Jag har jobbat med it-support ända sedan jag gick ut högskolan, men då bara via telefon och mejl. På it-service fick jag träffa dem jag hjälpte och det var så mycket roligare. Jag hjälpte alla, chefer såväl som kollegan bredvid, med stort och smått. Och det kändes fantastiskt att få se hur glada de blev, när jag hade hjälpt dem med något som verkligen inte fungerade, säger Simon.
Men Simons nyfikenhet och vilja att lära mer om Fora på djupet fick honom att börja fundera på vilka andra arbetsuppgifter som finns i verksamheten. Möjligheten att börja som handläggare dök upp och Simon tog vara på den direkt.
– Jag kände att det var ett guldläge för mig så jag tvekade inte en sekund. Nu ingår jag i en avdelning som heter Kundservice Företag och är mitt i en intensiv upplärningsperiod. Jag får verkligen fördjupa mig i allt det Fora gör, hur kundtjänst jobbar, Foras produkter, om kollektivavtal och en massa annat. Det är väldigt spännande, säger Simon.
Kundservice företag hanterar ärenden som rör Foras företagskunder. Simon kommer att stegvis, i takt med ökad kunskap, slussas in i arbetet som handläggare med allt större ansvar. Cirka 45 personer uppdelade i tre grupper arbetar på Kundservice företag. Simon sitter i ”förbundsgruppen” som handlägger frågor som berör fackförbunden och Svenskt Näringsliv. Han har fått flera arbetskamrater än tidigare, något som han uppskattar mycket. Men han har även fått ett mer stillasittande jobb.
– Jag trodde att det svåraste med att byta till en helt annan tjänst skulle vara att gå från ett jobb med mycket praktiskt och rörligt arbete, till att egentligen enbart sitta still och jobba på sin plats. Men jag gillar det. Jag blir mer fokuserad och hinner göra det jag planerar på ett annat sätt nu. Dessutom kan jag följa ett ärende hela vägen tills det är löst, vilket jag inte alltid kunde på it-service, säger Simon.
På fritiden tar Simons datorintresse stor tid, men han gillar även att spela badminton och att simma, gärna långt. Varje sommar deltar han, hans bror och hans pappa i Vansbrosimningen, en sträcka på tre kilometer. Då är tålamod en viktig egenskap.
– Vi är inga storsimmare, vi simmar i vår lugna takt. Det viktigaste är inte att ta sig snabbt till mål, utan att göra det på ett ordentligt sätt. Att ta det lugnt, ta ordentliga simtag och att inte ta i allt vad du har men ändå röra dig framåt. Ungefär så som jag gör när jag löser frågor på jobbet, avslutar Simon.
Fora är ett öppet företag med en platt organisation och här finns en jätteskön feeling. Du kan vara dig själv vem du än pratar med på förtaget. Fora satsar verkligen på att medarbetarna ska trivas, vilja vara kvar och utvecklas. Vare sig du vill röra dig vidare internt eller vara kvar där du är, ska du trivas.
Utbildning: Gymnasieutbildning beteendevetenskap och internutbildning på Fora.
Tidigare erfarenheter: 2nd-line, it-tekniker, Tele2.
Personlig pryl: Gameboy Color, som jag fick jag när jag var liten. Vi var ute vid familjens sommarstuga och min pappa kom upp från parkeringen och frågade mig och min bror vilken hand vi skulle välja. Det var då som vi fick varsitt spel och en Gameboy. Sedan dess har jag alltid varit intresserad av spel och med tiden väcktes även mitt teknikintresse.