Kundservice

I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.

Logga in på Mina sidor Informationsregister och ESA för att:

  • söka i avtalsregistren
  • se gällande kollektivavtal
  • se medlemskap i arbetsgivarorganisation.

Nya och förändrade uppdrag

Vid såväl nya som ändrade uppdrag eller vid förändring av partsförhållanden behöver Fora information från er för att kunna hantera implementationen.

Nya uppdrag 

Om förbundsparterna i avtalsrörelsen förhandlar fram en ny kompletterande pensions­premie eller förbundsavgift som ni vill att Fora ska administrera, så behöver ni först förankra detta centralt innan behovet tas vidare till Fora. 

Ställer sig de centrala parterna bakom behovet ska Fora kontaktas. Ni kommer då att få en intresseanmälan, som hjälper er att förmedla de uppgifter som Fora behöver. Kom ihåg att skicka med överenskommelsen så som kollektiv­avtal eller förhandlingsprotokoll. 

Nya överenskommelser om kompletterande pensions­avsättning eller förbundsavgift medför att ett avtal behöver upprättas mellan Fora, de kollektiv­avtalande parterna samt eventuell avgiftsmottagare. 

Implementationstiden hos Fora för en ny produkt kommer under 2025 att vara ungefär sex månader från det att alla uppgifter är Fora tillhanda. 

Ändrade uppdrag och förändring av partsförhållanden 

Fora administrerar redan idag flertalet förbundsvisa överenskommelser om kompletterande pensions­premier och förbundsavgifter. Ändringar som påverkar dessa sker löpande, och är inte nödvändigtvis kopplade till avtalsrörelserna. Oavsett när ändringar sker, så behöver Fora information om ändringen. 

Exempel på sådana förändringar: 

  • Förändring av premie/avgift – se Premiereglering av befintliga kompletterande pensions­premier.
  • Ändrad omfattning - till exempel tillkommande/bortfallna avtalsområden eller ändrat åldersintervall för debitering. 
  • Förändringar i moms – om förbundsavgiftens användningsområde förändras så att momssatsen påverkas, behöver Fora ha kännedom om detta för att kunna ge rätt information till arbetsgivarna.  
  • Förändring av avgiftsmottagare. 
  • Förändringar i kontaktperson/rapportmottagare. Ibland slutar kollegor eller arbetsuppgifter förändras. För att rätt information ska gå ut i rätt tid så behöver även Fora informeras om förändringar som påverkar vår kontakt med er. 
  • Samgående eller annan händelse som påverkar part i kollektiv­avtalet och/eller avtalet med Fora. 
  • Avslut av uppdrag. 

Vid större förändringar kan avtalet mellan Fora, de kollektiv­avtalande parterna samt eventuell avgiftsmottagare behöva uppdateras. 

Kontakta oss

Kontakta partsrelationer@fora.se så hjälper vi er med vilken information vi behöver för att kunna hantera ändringen.