I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
Vid såväl nya som ändrade uppdrag eller vid förändring av partsförhållanden behöver Fora information från er för att kunna hantera implementationen.
Om förbundsparterna i avtalsrörelsen förhandlar fram en ny kompletterande pensionspremie eller förbundsavgift som ni vill att Fora ska administrera, så behöver ni först förankra detta centralt innan behovet tas vidare till Fora.
Ställer sig de centrala parterna bakom behovet ska Fora kontaktas. Ni kommer då att få en intresseanmälan, som hjälper er att förmedla de uppgifter som Fora behöver. Kom ihåg att skicka med överenskommelsen så som kollektivavtal eller förhandlingsprotokoll.
Nya överenskommelser om kompletterande pensionsavsättning eller förbundsavgift medför att ett avtal behöver upprättas mellan Fora, de kollektivavtalande parterna samt eventuell avgiftsmottagare.
Implementationstiden hos Fora för en ny produkt kommer under 2025 att vara ungefär sex månader från det att alla uppgifter är Fora tillhanda.
Fora administrerar redan idag flertalet förbundsvisa överenskommelser om kompletterande pensionspremier och förbundsavgifter. Ändringar som påverkar dessa sker löpande, och är inte nödvändigtvis kopplade till avtalsrörelserna. Oavsett när ändringar sker, så behöver Fora information om ändringen.
Exempel på sådana förändringar:
Vid större förändringar kan avtalet mellan Fora, de kollektivavtalande parterna samt eventuell avgiftsmottagare behöva uppdateras.
Kontakta partsrelationer@fora.se så hjälper vi er med vilken information vi behöver för att kunna hantera ändringen.