I den här sektionen hittar du e-tjänster, blanketter, villkor, broschyrer och instruktioner på ett samlat ställe.
Vid Foras övergång till månatlig hantering av Avtalspension SAF-LO kommer även hanteringen av fackliga förtroendevalda påverkas. Det nya regelverket träder ikraft för ersättning utbetald från och med 2024-01-01.
Fackliga förtroendevalda ska innan första månadsrapporteringen märkas upp med FOK700101 Facklig Förtroendevald LO via tjänsten ”Administrera arbetare” på Mina sidor.
Rapportering av ersättning ska ske efter att den har betalats ut, oavsett om utbetalning sker en eller flera gånger per år. Rapportering ska göras senast sista dagen i den månad som kommer efter utbetalningsmånaden.
Om rapporteringen görs för sent kan förseningsavgift och premietillägg tillkomma.
Det är upp till varje fackförbund att besluta om hur deltidspensionsavsättning och extra pensionsavsättning ska hanteras. Om fackliga förtroendevalda ska ha kompensation för utebliven deltids- eller extra pensionsavsättning, kan Extra pensionspremie användas. Extra pensionspremie kan användas även vid kompensation för utebliven pensionspremie för lönedelar över 7,5 IBB.
Ni räknar själva ut extra pensionspremien och rapporterar den till Fora en gång per år. Deltids- och extra pensionsavsättning samt pensionspremie för lönedelar över 7,5 IBB rapporteras med fördel vid samma tillfälle.
Samtliga avtalsområdens procentsatser för deltids- och extra pensionsavsättning, samt instruktion för rapportering till Extra pensionspremie finns under Blanketter och dokument för arbetsmarknadens parter.